tisdag, juni 12, 2007

Kalmar AIK - Nybro IF 3-2

Ja, vad ska man säga.. Match på en blåsig konstgräsplan i Kalmar en måndagkväll. Var nog över 25 grader varmt när vi åkte från Nybro. När vi kom in till Kalmar hade termometern krupit under 20. Blåsten störde rätt mycket i första halvlek för oss. Motvind och sidvind i ett. Mina insparkar/utsparkar blåste åt helsefyr. Vi började inget vidare. Jag och G:son missförstod varandra totalt och självmål var ett faktum. Sen började vi rulla boll på backen och Juntorp fick ett friläge som han förvaltade väl. Långbollar, löpbollar och liknande var bara att glömma, de blåste bort. Man kunde inte slå en pass över marken. Men ändå försökte vi med det och blev av med bollen gång på gång. AIK som hade medvind trillade boll riktigt bra och hade många chanser. Jag hade det riktigt svettigt i målet. Kom lite fel i början av första dock, hamnade lite för långt in i mål på alla långbollar som kom. Men sen flyttade jag ut några steg och då var det inga problem. Som sagt, fick ett par frilägen att ta hand om och jag tycker jag gjorde det bra.

Andra halvlek startade vi riktigt bra och rullade bollen på marken och hade ett riktigt högt tempo och AIK fick springa runt och jaga boll medan vi gjorde som vi ville. Det resulterade i Juntorps andra mål och 2-1 till oss och det kändes som att matchen var vår. Ett par byten senare, Fust och Boman gick ut, Fust var riktigt bra och slet och jobbade på mittfäktet, kan tänka mig att han är riktigt jäklig att möta, hade matchbilden ändrats totalt och AIK var det lag som förde spelet nu. Ett inlägg över allihopa landade hos en AIKspelare som omarkerad fick ta ner bollen på bröstet och hade väldigt mycket tid att hinna placera bollen. Jag försökte komma ut så gott jag kunde men det gick inget vidare. Bara ett par minuter senare lyckades jag göra en av de härligaste räddningarna jag någonsin gjort. Nästan en exakt kopia av Gordon Banks räddning på Pelés nick. Och för er som inte vet hur den såg ut finns en länk här: http://www.youtube.com/watch?v=NQA234KPA2s

Men på den efterföljande hörnan blir en AIKspelare nersparkad och straff följde. Jag gick åt rätt håll och var nära att ta den. Men icke. En svängig match slutade 3-2 men den vinsten kunde lika gärna ha varit vår. Toppar i NIF Fust och Rehn på innermittfältet. Slet hela matchen och var riktigt heta. Slätstruket i AIK.

Avslutar med G:son citat. "Man måste få veta hur bra man är när man skjuter ut bollen i Kalmar sund."

1 kommentar:

Anonym sa...

hur kul e det att läsa när det inte står NÅGONTING om mig?