fredag, juni 05, 2009

Obama

Nyss hemkommen från Kalmar. Ingen fest för min del, det är ju match imorn. Jag agerade för dagen chaufför och hämtade hem folk efter en blöt kväll i storstan. Studentfirande stod på schemat och inga större skandaler inträffade men en och annan incident..

Barack Obama visar vart skåpet ska stå och dissar Israel totalt. På sin första resa till mellanöstern beger han sig inte till det förlovade landet utan till Egypten och Kairo för att där hålla ett tal till arabvärlden. Han går mot strömmen och gör precis tvärtemot tidigare amerikanska presidenter. Populariteten bland lobbyisterna i USA lär inte öka, men däremot kanske arabvärlden och västvärlden kan närma sig lite nu..

Ny seriefinal väntar imorgon då Flygsfors/Gadderås IF kommer till Vissefjärda. FGIF har kämpat på bra och har bara en förlust hittills. De lär vara supertaggade till att ta tre poäng imorn då allt annat skulle få FGIF att hamna för långt bakom de rödvita och FGIF's chanser till seriesegern skulle då vara mycket mindre. Jag vet att det fortfarande är tidigt på säsongen, inte ens hälften av matcherna är spelade. Men åtta poängs försprång kan lätt bli fler och då blir det tungt att hänga på.

..även kapitalisterna i USA kommer sätta kaffet i halsen då amerikanska staten går in och tar över biltillverkaren GM. Frågan är om en liknande affär någonsin har ägt rum i USA, att ett så pass stort och viktigt företag blir statligt ägt. Hugo Chavez varnade lite skämtsamt Fidel Castro att de två fick passa sig för att inte hamna för långt "höger" om Obama.

Val till EU-parlamentet på söndag och små tester jag har gjort visar att jag bör rösta på antingen Miljöpartiet eller Piratpartiet. Förmodligen blir det det förstnämnda. Sverigedemokraterna och "alliansen" får definitivt inte min röst. Men abortfrågan är kanske inte den största anledningen till att jag inte lägger min röst på ett misstänkt främlingsfientligt parti, och "alliansen" och deras politik ska vi inte ens prata om. Debatten i SVT idag visar ju bara prov på deras löjliga taktik med smutskastning av de andra partierna som bästa valpropaganda. Pinsamt är ordet.

100 spänn på att Emmabodasidan i en lokaltidning nära dig, den dyker väl upp i brevlådan om ett par timmar, kommer innehålla minst ett foto på minst en damlagspelare från EIS. Nån som sätter emot?

Foto: ratzingerfanclub.com

1 kommentar:

Mika sa...

minst en på varje bild sätter jag pengar på! :D