lördag, maj 02, 2009

Facket

Har hört många starka röster om facket på sistone, positiva och negativa. Här är iallafall ett litet brev jag hittade. Känner du dig manad att skriva på det och lämna in till din arbetsgivare?

Till arbetsgivaren

Jag är en fri människa och vill klara mig själv utan inblandning av andra. Av den orsaken är jag emot fackföreningar och deras kollektiva metoder. Som en följd av min principiella inställning är jag givetvis emot allt som fackföreningarna åstadkommit. Jag tänker främst på löneökningar, övertidsersättning, ersättning för arbete på obekväm tid, betald semester, försäkringsförmåner vid sjukdom och olycksfall, pension, anställningstrygghet.

Jag vill inte heller komma i åtnjutande av avtalade regler vid permittering och jag har självfallet ingen tanke på att utnyttja de fackligt utsedda skyddsombuden för att få en bättre arbetsmiljö.

Jag vägrar också att dra nytta av de förmåner som de fackliga organisationerna i framtiden kommer att förhandla sig till.

Med stöd av ovanstående ber jag härmed att arbetsgivaren från min lön kontant drar de kostnader som uppkommit genom ovanstående förmåner.

Jag vill att beloppet istället används till välgörande ändamål enligt ert bedömande.

Med vänliga hälsningar
-------------------------------------
(Undeskrift och namnförtydligande)

Inga kommentarer: