onsdag, januari 21, 2009

En bluff?

Discovery Channel måste vara en av de bättre betal-/reklamkanalerna som finns. Massvis med bra info och roliga program varje dag. Nackdelen är som sagt, jävla massa reklam och det kostar att titta.

Ikväll är det ett program som handlar om NASA och deras bedrifter på 60-talet. Jag har alltid varit fascinerad av rymden och stjärnorna och lusläst varenda bok i Hanemålaskolans bibliotek som handlar om allt från Familjen Hedenhös i rymden till Astrologi i gamla Grekland. Så när det visas rymdprogram på tv är jag inte sen att slå på dumburken och bänka mig i soffan. Några program som är extra roliga är de som handlar om den stora månlandningskonspirationen. Att amerikanerna aldrig var på månen. Att de spelade in allting i en studio eller i öknen i Nevada.

Googlar man "moon landing fake" får man upp otalig sidor som visar massor med bevis på att människan aldrig varit på månen och att hela fadderullan är fejkat. Och visst är det vettiga bevis. Bilder som inte stämmer överens, filmer som försvinner, m.m.

Jag måste väl visserligen erkänna att jag älskar konspirationsteorier och allt vad det innebär. Och att månlandningen skulle vara fejkad skulle vara grymt häftigt! Att en organisation, NASA, lyckas lura en hel värld är nästan otroligt. Men visst fan skulle det vara möjligt. På 60-talet, mitt under Kalla Kriget, var Ryssarna det värsta som fanns och att slå ryssen var allt amerikanerna hade framför ögonen. Så visst fan skulle de kunna ha lagt ner gigantiska summor på att filma en månlandning på hemmaplan och få det att verka äkta.

Det som slår en är att det är 40 år sen människan gick på månen, och inte mycket mer har hänt sen dess? Se på en sån simpel grej som bilen, hur mycket har inte den utvecklats på 40 år? Skulle inte rymdfärjor, med så höga summor statligt bidrag, kunna utvecklas mer på 40 år än vad som faktiskt hänt?

Från några stjärnor till andra starkt lysande, imorgon är det löpträning igen i Vissefjärda för A-laget. Ett par varv i elljusspåret och man är mör nog för resten av veckan. Men det är skönt i oktober när man orkar lite extra och räddar den där straffen i 89e minuten eftersom huvet fortfarande hänger med. Sen är det alltid bra att ha en bra grundkondition om man ska ge sig på Vasaloppet. Nästa år är det mitt stora mål, kanske nån löprunda i sommar också.

Men nu är mitt mål att ta mig till sängen och lite godnattmys!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Som det där ryssen sysslade med ifjol. Var ju "kapplöpning" om att borra ta sig ner till botten under arktiska isen(för att sätta dit en flagga, hence=äga marken och kunna ta till vara på all olja). Ryssarna släppte ju en video som bevisade att dom varit där. Problemet? Videon var från Titanic. Lovely!

Martin Leskovec sa...

Ha, just det. Ja, där snackar vi bluffande så det står härliga till. :D