torsdag, januari 22, 2009

Moms

Jag tar mig själv friheten att lyfta upp Freddys funderingar och mina egna, från kommentarsnivå till inläggsnivå.

Moms betalar du på allt du handlar så det räknar inte jag in i skatten. I så fall bör du väl gnälla på att matskatten är för hög, och klädkskatten och.. ja, du fattar.

Mina uppgifter har jag fått från http://www.skatteverket.se/skatter/punktskatter/infoenergikoldioxid.4.18e1b10334ebe8bc8000843.html

Jag ser, som sagt, inga problem i att ha en hög bensinskatt, för det drar in pengar till välfärdssverige så att alla får del av det. Det jag ser problem i är att bensinpriset är så högt och att det drar in pengar till de allra rikaste, ägarna av oljebolagen. För på topp-100 av världens rikaste återfinns mängdvis med ägare av oljebolag och dylikt.

Jag ser gärna en höjd bensinskatt i de fall där det är möjligt. Exempelvis i storstäder där möjligheten till samåkning och utnyttjande av buss, pendeltåg m.m är god. Men inte på landsbygden där folk behöver bilen.

Men sen är frågan, när behöver du bilen? För att köra den där kilometern till jobbet som man lika gärna kan cykla eller för att köra ner till affären och handla eftersom det är jobbigt att bära kassarna hem? Eller för att ta dig till släkt och vänner och bil är enda alternativ?

Det är en prioriteringsfråga likaväl som en skattefråga. Behöver du inte använda bilen, gör det inte heller.

1 kommentar:

Anonym sa...

Börjar med en lätt fråga: Är du emot alla sorters monopol eller bara bensinbolagens?

Bensinbolagens ägare & alla oljeshejkarna skiljer sig inte från andra vd:s etc. Har man chansen så tar man ju så mycket pengar som möjligt. Fallskärmar på hur många miljoner som helst och årslöner som en vanlig knegare inte ens kommer i närheten på en livstid.
Så varför detta onda öga mot just bensinbolagen?

Men som jag sa tidigare så är det bara en tidsfråga innan elbilarna slår igenom ordentligt. Eller vad sägs som en
http://www.automotorsport.se/provk%C3%B6rd-v%C3%A4rldens-tuffaste-elbil--tesla-roadster/13781 ??